Sunday, November 20, 2011

Tips untuk hilangkan jerawat

hari ni saya nak bagi tips sket untuk hilangkan jerawat. Tips yang saya bagi ni, mak saya yang praktikkan kat saya.hihi.alhamdulillah jerawat di muka makin hilang, cuma tinggal jeragat. Tips yang saya nak bagi ni mestilah dilakukan secara berterusan.

Tips pertama :
Minum minyak kelapa dara/virgin oil sehari dua kali untuk kecantikan dalaman sekaligus mencuci darah dan menghilangkan jerawat sedikit demi sedikit. Walaupun cara ini mengambil masa yang agak lama tapi sangatlah berkesan.

Tips kedua : 
Kenal tak buah manjakani?Boleh dapat di pasar pagi ataupun kedai jamu. Beli Buah Manjakani bukannya serbuk dia. Buah manjakani haruslah direbus, rebus 2 biji manjakani selama lebih 10 minit. Air rebusan manjakani ni diminum seminggu 3 kali. Walaupun sangat pahit, percayalah Insyaallah jerawat akan hilang sedikit demi sedikit.
Buah manjakani juga dibuat serbuk. Serbuk manjakani pakai di muka macam kita pakai bedak sejuk. Pakai setiap malam selama lebih kurang 30 minit lepas tu boleh cuci. Serbuk manjakani membuat muka kita menjadi tegang.


Tips Ketiga :
Muka haruslah dicuci semasa bangun pagi, selepas pakai make-up and sebelum tidur. Muka kita haruslah sentiasa bersih jika mahu muka licin dan bersih, Sabun yang digunakan mestilah sesuai untuk kulit muka. Saya mendapatkan nasihat doktor untuk mendapatkan pencuci muka yang terbaik. Saya tidak menggunakan sebarang krim siang dan krim malam. saya hanya menggunakan cara tradisional.

Tips keempat: 
Untuk mengelakkan muka berjerawat, elakkan memakai FOUNDATION. Foundation bagi muka yang senang berjerawat haruslah dielakkan. kalau boleh, pakai bedak saje.

Setakat ini itu saje.Nanti kalau saya ade tips lagi, saya akan update. Insyaallah cara-cara di atas sangat membantu. Yang penting usaha untuk melakukannya. Insyaallah berkesan.

No comments:

Post a Comment