Sunday, September 23, 2012

Jalan-jalan cari makan di Pulau Pinang

salam, lama gila saya tak update blog ni..rindu pulak nak hapdate...tiba2 nak hapdate pasai makanan kat Pulau Pinang ni. Sapa-sapa yang nak mai Pulau Pinang, mai saya nak bgtau tmpat2 yang best nak makan...ni antara yang saya rasa best. Masing-masing ada citarasa sendiri, so maybe tak sama ngan citarasa saya. Apa pun, tempat yang saya nak rekomen ni mmg antara yang terbaik. Lokasi-lokasi kedai makan ni terletak di sebelah pulau, bukannya di seberang perai. Yang kat seberang perai saya tak berapa tau sangat. Mungkin satu hari nanti saya boleh hapdate pasai jalan-jalan cari makan kat seberang perai pulak. Ok, jom jalan-jalan cari makan ngan saya.

Kalau dah mai penang ni,konpem2 la kena try makanan mamak kan...woo..jom2...

1. saya rekomenkan kita pi RESTORAN KAPITAN. sebelum saya teruskan, meh sini ceq nak bgtau lokasi dia. restoran kapitan hanya ada dua di bahagian Pulau Pinang ini. Restoran ini terletak di Lebuh Chulia (orang penang kata Chulia Street)...ha kat sini ada byk kedai emas..hehe. Lagi satu terletak di hadapan Queensbay Mall.

Makanan yang saya nak rekomenkan dan yang biasa saya makan : 

Nasi Briyani La Choppera (kambing/ayam/daging) --- mmg terbaikkk!!! nasi beriyani ni kalo makan dgn yogurt (kat sini panggil 'tairu') lagi sodapp! terangkat!! harga estimate -- RM 10.00 dan ke atas..

Roti Nan bersama dengan Chicken Tandoori. (ada set dia--pilih saja mana mau)--harga estimate RM 8.50 ++ satu set





amacam?? terliurr tak tgok gmbaq ni. jom pi makan hari ni jugakk!

2. Yang ke2nya saya nak rekomenkan kita pi makan NASI KANDAQ BERATOQ . Lokasi sebelah Masjid Kapitan Keling. Waktu buka -- 10.00 malam hingga ke 5.00 pagi(kalau tak silap,waktu tutup kul 5, tp depends on kuantiti nasi jugak.)

*gambaq takdak la...sbb kalo nak pi makan mesti dah lapaq kan. tak teringat nak ambik gambaq.hehe.

Nasi kandaq ni mmg sedap. takdak review lebih2..hehe.yang pasti sdapp!menjilat jari!

3. yang ke3 nak nasi kandar (org penang pronounce nasik kandaq!) jugak boleh?? lokasi NASI KANDAQ KAMPUNG MELAYU dekat KAMPUNG MELAYU,AIR ITAM... ini serius mmg terbaik! dah lama ni.since saya kecik lagi ni(sekolah rendah kot) skrg, saya dah habis blaja di universiti. kira lama la jugak kan!

4. Skrg nak rekomen tomyam pulak, yang best saja... yang biasa saya pi makan la... NURUL IKAN BAKAR dan IDRUS IKAN BAKAR. Lokasi kedua-dua kedai ni sebelah menyebelah ja.. terletak di Marine Bayan Lepas. kalau turun dri penang bridge menghala ke bayan lepas,kedai2 tomyam ni kat sebelah kiri kita. depan apartment polis marin. Ada la sederet jugak kedai tomyam kat situ. tapi yang terbaik dua ni lah. NURUL ni design kedai dia mmg cun, kita pilih nak dok pondok, duduk kerusi,duduk sila..ikut ja.pilih suka ati. SANTAI!

5. Burger pulak BURGER BAKAR la syok.
 Lokasi Astaka Stadium Bandaraya Pulau Pinang, Jalan Perak. 

FB depa ni HERO BURGER BAKAR..


6. Burger lagi. Ni burger generasi baru. ROCKSTARZ BURGER. Mmg terbaik. Keluaran generasi terkini.. Nanti saya review pasai burger ni.. mmg terbaik, lagi2 dari segi design , this is the best new generation street burger ever. Harga berpatutan. After you rock your mouth dengan rockstarz burger ni, no more Mcdonalds no more KFC.



ni antara burger2 yang ada , nak maklumat lanjut, pi usha fb depa ni kayhh!

lokasi : sungai dua,berhadapan koperasi tunas muda

7. OOPsss (oppa gangnam style.hehe..) saya terlupa makan pagi lah.. 

Meh sini makcik-makcik pakcik-pakcik tak payah dok pi jauh-jauh. kat sini suma ada.
Cakap ja apa yang makcik ngan pakcik nak semua ada.
Bak kata pakcik iklan astro tu.. MACAM-MACAM ADA
Nasi lemak,char koay teow, mee hailam, serabai(paling femes kat penang ni), sandwich tuna,sardin,daging(ni spesel ni), chapati, roti jala, bihun goreng, kuih muih, nasi lemuni, nasi tomato, roti canai,mihun sup,nasi berlauk, koay teow sup. Apa yang takdak? SUMA ADA KAT SINI OI! Segala tok nenek ada kat sini oi...TERBAEKKK!!(versi TOK ABAH BOBOI BOY).. mmg kat sini suma ada. tak payah susah-susah dah oi.

Lokasi : Astaka Taman Tun Sardon, Gelugor. (bersebelahan pasar pagi Taman Tun Sardon..tudia aih pasar pagi pon ada,hebat kan,lepas makan pagi borong kat pasar  pulak nak masak makanan tengahari) muahahaha

8. Makanan tengahari

kita pi area BATU FERINGGHI la..lokasi kedai makan ni berhadapan dengan MASJIB TERAPUNG PULAU PINANG yang kat batu feringghi tu. 

wow! sini memang terbaekk! Byk lauk, byk ulam! Makanan melayu best! Alang-alang lepas makan tu, boleh la kakak-kakak, cik abang, pi jalan-jalan kat Batu Feringghi, bak kata org tua2 sambil menyelam minum ayaq(air). 

9. Ada lagi satu, kalau tak mau pi jauh sgt, ni area Jalan Perak ja. Depan bangunan JKP Pulau Pinang.(Sungai Pinang)..

Nama kedai  : MAMA NASI MELAYU
Lokasi : berhadapan bangunan JKP Pulau Pinang

terbaek..sedapppp! harga berpatutan(tapi ambik yang patut-patu ja la noo)..hahahaha

Dekat lokasi sama jugak, makanan pagi ada juga.. teringin THOSAI, PURI?? mai sini mai cheq mai oi...sedap punya ni. tak tipu! tapi pagi saja la ceq oi..

Terakhir sekali, saya bagi tempat yang saya mention kat ataih ni suma tempat yang senang dilocate dalam GPS. Insyaallah semua kedai makan yang saya recommend ni mmg sedap. Alang-alang mai Pulau Pinang ni, mai makan sekali kat kedai makan yang tersenarai kat atas. Sayangnya kalau kita jenjalan di Penang, tak merasa makanan-makanan ni. Oleh sebab tu, saya membuat inisiatif ini untuk kenalkan kedai-kedai makan yang senang 'dilocate' dalam GPS untuk kemudahan pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang nak mai bercuti kat sini.

 Apa-apa nak tanya saya, boleh la komen kat bawah ni

Ada kesempatan dan ada masa, bolehlah saya membalas komen anda.

sekiranya bahasa saya tak menepati piawaian pembaca-pembaca sekalian,maafkan saya kerana saya menggunakan banyak bahasa asli Penang (sekiranya tidak menyenangkan,maafkan saya). Di samping saya juga mempromote bahasa kami, makanan kami, saya juga ingin mempromote negeri kelahiran saya, Pulau Pinang. Saya juga ada membuat post tentang tempat-tempat menarik di Pulau Pinang . Klik disini.


Akhir kata, akhir sekali.rajin-rajin lah lawat saya di sini.hehe.folo saya, saya akan folo awak balik. Jgn lupa klik nuffnang tuh, xnak klik pon xpe lah!hahahha...

TERIMA KASIH AWAK YANG CUN DAN KACAK YANG SEDANG MMBCA POS INI!

14 comments:

  1. kapitan nie dkt bandar perda pun ada jgk:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for the info..sy kurg tahu sebelah seberang perai ni..:)

      Delete
    2. JIKA ANDA BUTUH ANGKA GHOIB/JITU 2D.3D.4D YG DI JAMIN TEMBUS 100% DI PUTARANG SGP/HKG SILAHKAN SAJA ANDA TLP KY JAYA DI NOMOR 085321606847 TRIMAH KASIH

      Delete
    3. JIKA ANDA BUTUH ANGKA GHOIB/JITU 2D.3D.4D YG DI JAMIN TEMBUS 100% DI PUTARANG SGP/HKG SILAHKAN SAJA ANDA TLP KY JAYA DI NOMOR 085-342-064-735 TRIMAH KASIH

      Delete
  2. gud info...nak pi penang nih...harusss singgahh..hehe

    ReplyDelete
  3. Minta izin nak paut blog ni ke blog saya, ya

    ReplyDelete
  4. Minta izin nak paut blog ni ke blog saya, ya

    ReplyDelete
  5. ok silakan... sorry for the late reply

    ReplyDelete
  6. Salam...cendol terbaik kat dlm pulau.. n mknan westr yg terbaek.. kat mana.

    ReplyDelete
  7. http://jalan-jalan-car-makan.blogspot.com/search/label/Penang

    ReplyDelete
  8. Lagi satu di ASTAKA KAMPUNG MELAYU.. GERAI PERSILA INABANI..perghhh! Sedap sangat..gulai panas2 n harga mmg berpatutan dan tak tipu, masakan kampung yg sangat sedap...try pi... saya p sana start tahun 2002 sampai skarang, mmg makin sedap.. 👍👍👍👍👍

    ReplyDelete
  9. thanks semua untuk komen2 ni.. kalau ada lagi tempat2 makan best kat penang, sila lah share dekat sini! :P

    ReplyDelete
  10. Terbaik.....
    Tapi kalau boleh cuba include yg kat seberang orai punya juga!
    Kudos!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih utk komen. Insya allah saya akan update yang untuk seberang perai jugak :)

      Delete