Monday, June 16, 2014

Bajet Trip Ke Singapore : Day 1 at Singapore

Alhamdulillah, Short trip ke Singapore and Johor Bahru dengan kengkawan. Berempat kami semuanya.

ada rezeki lebih sket leh la jejak kaki ke Singapore.

Memang bajet trip ni.

Hotel xde sbb tumpang rumah kawan kat JB. Alhamdulillah. Memang bajet trip sungguh kali ni.

Flight = RM 234 seorang (flight seat random), no check in baggage. 2 way. Penang-JB, JB-Penang.

Trip date : 9/5/2014 ( Naik flight malam, trun JB Airport)

Trip ends : 12/5/2014 (Naik flight petang)

Sampai-sampai semua dah kebuloq, so tuan rumah belikan kami mee goreng. Lepas dah makan kenyang, tdo puas2 sebab esok nya nak jln pergi Singapore. Yey! Terima Kasih tuan rumah.

Day 1 : JB- Singapore (10/5/2014)

Dari rumah member, naik teksi ke Woodlands, apa tah nama dia Komplek CIQ? ceq pon dah x ingat. Naik teksi ke woodland RM 12.00 bahagi 4. Sorang RM 3. So jalan laju-laju tanpa breakfast sebab nak kejar bas turun kat USS straight. Tiket bas dari JB ke Singapore (turun di USS) terus adalah RM 5 seorang. Sempat grab roti and air mineral sebotol untuk isi perut. Jam 10 kami sampai kat USS. Yeyyy! USS, i'm here. Visa ke Singapore tak perlu. Immigresen dia senang ja. Tapi kena cepat sebab takut kena tinggal bas. Tapi bas dia ada setiap 10min  janji tiket bas masa dia bagi tu jangan bagi hilang. Masa kat immigration tu ada borang putih, submit kat dia and jangan hilangkan kertas putih tu. Nak guna masa check out dari Singapore nanti.

Tiket dah pesan siap-siap kat member yang dok JB, suruh dia beli siap-siap sebelum kami gerak pi JB. Harga tiket ialah RM 163 per person. Yang ni paling murah leh dapat.

Sampai-sampai USS, terus bergambar mcm giler kat globe USS yang besar gedabak kat pintu masuk tu. Lepas dah puas bergambar, jom terjah masuk USS. AGak tergamam seketika dengan kecantikan USS yang macam luar negara itu. First time jejak kaki ke USS memang agak jakun sket. Uols pon akan merasai apa yang aku rasa. Hehe...

Terus masuk pintu masuk, grab peta USS. and then tanpa berfikir-fikir lagi, kami trus terjah Transformers sebab banyak feedback from kengkawan yang suruh masuk yang ni dulu. So apa lagi, berlari-lari kami ke tramsformers tu. OK la. waiting time tak lama pon. only  5 to 10 min. Kejap je tu. Transformers awesome. ni baru 1st game. 1st game! Best! untung naik ni dulu sbb dgaq kata waiting time lama jugak.After Transformer kami naik spinner yang mug cup yang bodoh-bodoh tu. OK. dah ingat nama dia. Accelerator. tak accelerate pon. Biasa ja. tapi pening tu tetap ada.Then amik2 gambaq dengan transformer. Chevrolet CAMARO, bumble bee

Lepas tu kami ke Mesir. JOM!

best kan? kat Mesir ni ada satu game nama dia Revenge of the mummy. Beg leh simpan dalam locker untuk 45 min pertama percuma. So, takyah la korang sewa locker bagai. Kata bajet trip kan. Kalau tempat yang betul2 kena simpan beg, selalu USS provide 30-45 min free untuk simpan beg. So, kami simpan la beg kat dalam locker tanpa suspect apa-apa. Masuk- masuk berpusing-pusing, macam maze nak sampai ke tempat game dia tu. Dia dah pesan kat situ, this game ada acceleration yang boleh mengejutkan. Peserta yang ada sakit jantung, n darah tinggi, n kencing manis (eh ada kaitan ker)... hehe, xpayah la naik. Kami baca je arahan tu. ok. takde ape kot. memandangkan kami berjalan 4 orang so takde masalah nak naik setiap ride. sebab setiap ride tu pakai at least 4 org dalam satu car. Bila dah naik.... eh awat gelap semacam. Starting memang best. Slow. Tak expect apa-apa. Slow je kot train ni. Sekali dia ke depan. Ada batu kat depan tu. Aku ingat dia nak hentam sampai pecah la batu tu, sekali dia reverse ke belakang oi. Reverse dan menjunam turun ke bawah!!!! Pergh. ini di luar sangkaan aku. Sangat-sangat di luar sangkaan aku. Its a roller coaster. Sangat takut! Gelap, X nampak ape2. LAJU!! tawakal je la. tapi yang bestnya, dengan tak serik-serik, kitorang naik 2 kali. Perasaaan yang sama jugak. Takut. tapi kali ni bukak mata. hahahahha. tak cukup la dengan story je, korang experience sendiri la. Baru ada ummphhh!

jom layan gambar!!

Kalau nak shopping kat dalam ni ok gak. Sebab barang-barang kat dalam ni konfem tak dapat kat luaq. Aku beli keychain globe USS, crystal ball USS, Mug dri USS. Mug buy 1 free 1 SGD20. Tshirt aku tak beli. Beli fridge magnet. 4 biji SGD 10. Takyah la korang convert. Kalau convert mmg sakit. So aku pon belanja tanpa convert. Belanja belanja best!! Kat dalam USS, ada surau. So xyah risau. Tapi agak sempit!

Aku tukar duit Malaysia RM 600. Aku dpt SGD 231. So nt 2nd day trip post aku akan bagitau berapa aku belanja semua. Kata bajet trip kan. So memang bajet pon. Hehe

Tiket flight Penang-JB-Penang RM 234
Tukar duit RM 600 = SGD231

masa sampai rumah, suma terbongkang smpai esok pagi. wohooo